Opis i analiza


projektu edukacyjnego „Festiwal Nauki”

przeprowadzonego w związku z przystąpieniem szkoły do programu „Szkoła z klasą”

30 maja 2003


Cele, zadania, realizacja

W ramach programu “Szkoła z klasą” jako szef zespołu zadaniowego przygotowałem

w ogólnych zarysach formułę “Festiwalu Nauki” i opracowałem hasła dla poszczególnych prezentacji.Zasadniczym celem festiwalu miała być prezentacja różnych dziedzin nauki, których podstawy uczniowie poznają w trakcie procesu kształcenia. Po wstępnych indywidualnych rozmowach z nauczycielami (marzec) i zgodzie na uczestnictwo w zadaniu, odbyła się pierwsza narada (początek kwietnia). Wtedy ustalono ostateczne tytuły prezentacji i wstępnie wskazano termin i miejsce imprezy. Przyjęliśmy zasadę podziału zadań zgodnie ze swoją specjalizacją. W końcu kwietnia przeprowadziliśmy wspólną rozmowę na temat postępów w pracach, podsuwaliśmy sobie pomysły do wykorzystania

i ostatecznie ustalilismy termin festiwalu na 30 maja. 21 i 28 maja zebraliśmy się, aby

na bieżąco sprawdzić przygotowania do prezentacji i opisać jak będą wyglądać. 29 maja, nad każdym planowanym miejscem stoiska zostały zawieszone, przygotowane wcześniej tablice informacyjne autorstwa kol. Michalskiej oraz rozwieszone na terenie i wokół szkoły plakaty informujące o imprezie. Rano 30 maja opiekunowie wraz z zespołami ustawiali swoje stoiska i o 10:00 zaczęliśmy festiwal.

Powstały następujące prezentacje:

1.Szkolna Katedra Matematyki op.Anna Hnatiuk, Ryszarda Gutowska, Dorota Potulska uczniowie:Dorian Stankiewicz, Wiktor Olszowy, Zuzia Wojcieszak.

2.Szkolne Zbiory Przyrodniczne op. Krystyna Ropela uczniowie: Agnieszka Bykowicz, Weronika Muszyńska,Magda Orzech.

3.Klasowy Instytut Geograficzny op. Mariola Bujakowska, uczniowie: Inez Chiluta ,Piotr Chylmański ,Adam Jusiewicz , Adam Paradziński.

4.Gdańskie Ciekawostki Historyczne op. Lidia Topolska, uczniowie: Angelika Fritz, Patrycja Mularska, Paulina Wrzos.

5.Aktywny Wypoczynek op. Ewa Hadalska uczniowie: Ada Bagnucka, Kacper Bełżek, Przemek Skokowski, Dawid Wróbel.

6.Kolegium Angielskie op. Ewa Hadalska uczniowie: Agnieszka Glinkowska, Marta Okuniewska.

7.Współczesna Technika op.Piotr Gierszewski uczniowie:Ewa Cichosz, Albert Raczkowski, Mateusz Stryjecki.

8.Uczniowska Komisja Badań Językowych op. Danuta Nagórska op. Ewa Bareja ucznennice: Monika Kuczewska, Karolina Kuczewska, Alicja Adamiuk, Kasia Seguła, Angelika Wojciechowska.


Ocena i ewaluacja

Miejscem ewaluacyjnym Festiwalu była ogólnie dostępna - Interstrada - pracownia komputerowa ze stałym dostępem do internetu, w której odwiedzający w formie prezentacji (MS Power Point) przedstawiali swoje opinie o imprezie.

Działania pozalekcyjne mogą przynieść wspaniałe, a czasami lepsze efekty edukacyjne. Część działań nauczyciele wykonywali wraz z uczniami na kołach zainteresowań, co dawało większą swobodę działania. W trakcie przygotowań do festiwalu do pracy włączyli się samorzutnie inni nauczyciele. Powstała także niezaplanowana prezentacja "Aktywny Wypoczynek". Doświadczenie "Festiwalu nauki" potwierdziło doskonałą atmosferę pracy w szkole i zapał uczniów do zadań, które dają efekty, a potem uznanie i satysfakcję. W każdej szkole potrzebne są imprezy dające możliwość pokazania swoich osiągnięć. Daje

to satysfakcję zarówno uczniom jak i nauczycielom.