Sprawozdanie z "Festiwalu nauki" przesłane do Gazety Wyborczej w ramach uczestnictwa Szkoły Podstawowej nr 42 w Gdańsku w programie "Szkoła z klasą"

1. Dlaczego wybraliśmy to zadanie? * Wybór tego zadania jest nawiązaniem do motta naszej szkoły.Po to by żyć pięknie i mądrze, trzeba zdobywać wiedzę i poznawać otaczający świat. Każde odkrycie wymaga doświadczenia.Tylko tak zgłębimy jego tajemnice, poznamy jego bogactwo. Nauczymy się wrażliwości, a przy okazji lepiej poznamy siebie. 2. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie sprawozdania - szef zespołu zadaniowego, oraz członkowie zespołu zadaniowego imiona i nazwiska szefa i członków zespołu zadaniowego * Mirosław Węsiora - szef zespołu Joanna Michalska Mariola Bujakowska Ewa Bareja Krystyna Dzięgielewska Krystyna Ropela Ewa Hadalska Lidia Topolska Dorota Potulska Piotr Gierszewski 3. Co wynikło z ankiety "Jaka jest nasza szkoła"? * Po analizie ankiet wynikało dobitnie, że zarówno nauczyciele,rodzice jak i uczniowie widzą potrzebę częstszego wykorzystywania komputerów , stąd pomysł Interstrady.Rodzice i nauczyciele chcą by dzieci miały większy kontakt z językami obcymi(u nas z j. angielskim), stąd pomysł Kolegium Angielskiego.W uczniach jest duża potrzeba pracy zespołowej - tu pracować inaczej się nie da. Uczniowie chcą wyrażać swoje zdanie, przedstawiać swoje pomysły, tu będą mieli taką możliwość. 4. Kiedy odbył się festiwal nauki i jaki był jego przebieg? * 4.a. Czas, miejsce * 30 maja 2003 (piątek), hol na parterze budynku szkoły, w pobliżu pracowni komputerowej 4.b. Krótkie omówienie programu * 30 maja, po ustawieniu i przygotowaniu stoisk o godz 10:00 nastąpiło otwarcie Festiwalu. Było osiem prezentacji: 1.Szkolna Katedra Matematyki op.Anna Hnatiuk, Ryszarda Gutowska, Dorota Potulska uczniowie:Dorian Stankiewicz, Wiktor Olszowy, Zuzia Wojcieszak 2.Szkolne Zbiory Przyrodniczne op. Krystyna Ropela uczniowie: Agnieszka Bykowicz, Weronika Muszyńska,Magda Orzech 3.Klasowy Instytut Geograficzny op. Mariola Bujakowska uczniowie: Inez Chiluta ,Piotr Chylmański ,Adam Jusiewicz , Adam Paradziński 4.Gdańskie Ciekawostki Historyczne op. Lidia Topolska uczniowie: Angelika Fritz, Patrycja Mularska, Paulina Wrzos, 5.Aktywny wypoczynek op. Ewa Hadalska uczniowie: Ada Bagnucka, Kacper Bełżek, Przemek Skokowski, Dawid Wróbel 6.Kolegium Angielskie op. Ewa Hadalska uczniowie: Agnieszka Glinkowska, Marta Okuniewska 7.Współczesna Technika op.Piotr Gierszewski uczniowie:Ewa Cichosz, Albert Raczkowski, Mateusz Stryjecki 8.Uczniowska Komisja Badań Językowych op. Danuta Nagórska op. Ewa Bareja ucznennice: Monika Kuczewska, Karolina Kuczewska, Alicja Adamiuk, Kasia Seguła, Angelika Wojciechowska Miejscem ewaluacyjnym Festiwalu była ogólnie dostępna - Interstrada - pracownia komputerowa ze stałym dostępem do internetu, w której odwiedzający w formie prezentacji (MS Power Point) przedstawiali swoje opinie o imprezie. op. Krystyna Dzięgielewska Festiwal Nauki zakończył się ok. godz.13:00 5. Kto uczestniczył w festiwalu? * W pracach nad przygotowaniem do Festiwalu brali udział uczniowie klas piątych (licznie kl.Va) i szóstych (licznie kl.VI f), którzy przy stoiskach pełnili swoje dyżury. Nad każdą prezentacją opiekę sprawowali wymienieni wcześniej (w pkt. 4) nauczyciele.Stoiska odwiedzali zarówno uczniowie klas młodszych jak i starszych.Z reguły młodsi przychodzili całymi klasami, natomiast starsi(kl.IV-V-VI), odwiedzali stanowiska indywidualnie. Festiwal oglądali rownież rodzice odwiedzający szkołę. 6. Jakie prezentacje przygotowali uczniowie? * 1. Kolegium Angielskie - prezentacje video zajęć z j. angielskiego wzmacniające własną osobowość, organizowane co pół godziny konkursy językowe ze znajomości słowek (nazywanie wystawionych przedmiotów codziennego użytku), uczennice :Marta Okuniewska, Agnieszka Glinkowska 2.Gdańskie Ciekawostki Historyczne - przygotowane przez uczniów gazetki ścienne ze zdjęciami i opisami intrygujących miejsc w Gdańsku, uczennice : Angelika Fritz, Patrycja Mularska, Paulina Wrzos 3.Współczesna Technika wystawione po raz pierwszy makiety pokazujące fragmenty ulic i skrzyżowań (z modelami pojazdów, budynkami, sygnalizacją świetlną)i służące pomoca w poznawaniu zasad ruchu drogowego (rozmiaru ok.1m x 1m)przygotowane przez uczniów kl. VI : Ewę Cichosz, Alberta Raczkowskiego, Mateusza Stryjeckiego 4.Klasowy Instytut Geograficzny - prezentacja map, przewodników (w różnych językach),pamiątek z Polski i innych regionów świata, uczniowie: Inez Chiluta, Piotr Chylmański, Adam Jusiewicz, Adam Paradziński 5. Interstrada - tworzone na bieżąco prezentacje w MS Power Point, zawierające oceny i własne spostrzeżenia uczestników festiwalu. 7. Co sądzą o festiwalu jego uczestnicy? * Katarzyna z kl.IVc - "Najbardziej podobało mi się stoisko o naszym mieście- Gdańsku. Na drugim miejscu postawiłabym stoisko angielskie, ze względu na barwne ilustracje i na zdjęcia. Stoisko o Gdańsku przygotowała pani Topolska, a o j. angielskim p.Hadalska." Paulina i Sylwia z kl.IVb - "Na festiwalu podobały się nam zbiory przyrodnicze. Na stoisku można zobaczyć koralowce i krzewy.Bardzo mi się podobało." Sara z kl.IV b - "Można było jeszcze powiększyć stoisko historyczne, ale i tak są ciekawe gazetki zrobione przez uczniów klas VI. Najbardziej podobało się nam stoisko j. angielskiego i przyrodnicze.Jest wiele ciekawych książek i plakatów na temat Gdańska.Wszyscy chętnie przychodzą oglądać stoiska.Jest wiele ciekawostek, które warto zapamiętać." Agnieszka i Marta z kl.Va - "Osoby, z różnych klas prezentowały swoje zainteresowania na własnych stoiskach. Jednym z nich było kółko j.angielskiego, który reprezentowałyśmy. My i nasze koleżanki zorganizowałyśmy konkursy językowe, w których każdy mógł wziąć udział i wygrać wspaniałą wersję gry demo Harry’ego Pottera. Zdarzyło się też że ktoś sobie wziął jedną płytę jako prezent.Później było troszkę nieporozumień, z powodu złodzieja, ale festiwal zakończył się pomyślnie." Opinie pochodzą z zaprojektowanych przez dzieci prezentacji w MS Power Point. Nauczycielka historii - "Taki festyn nauki jest doskonałą okazją do prezentacji osiągnięć i zainteresowań uczniów. Choć w naszej szkole,to nie taka nowość (choćby festyn "Dzień Gdańska"), w opinii kolegów i koleżanek z pewnością zadomowi się na stałe w terminarzu szkolnych imprez." 8. Jak pracowaliśmy? * Szef zespołu opracował hasła dla poszczególnych prezentacji i w ogólnych zarysach formułę festiwalu.Po wstępnych indywidualnych rozmowach z nauczycielami (marzec) i zgodzie na uczestnictwo w zadaniu, odbyła się pierwsza narada (początek kwietnia).Wtedy ustalono ostateczne tytuły prezentacji i wstępnie wskazano termin i miejsce imprezy.Przyjęliśmy zasadę podziału zadań zgodnie ze swoją specjalizacją. W końcu kwietnia przeprowadziliśmy wspólną rozmowę na temat postępów w pracach, podsuwaliśmy sobie pomysły do wykorzystania i ostatecznie ustalilismy termin festiwalu na 30 maja. 21 i 28 maja zebraliśmy się, aby na bieżąco sprawdzić przygotowania do prezentacji i opisać jak będą wyglądać. 29 maja, nad każdym planowanym miejscem stoiska zostały zawieszone, przygotowane wcześniej tablice informacyjne autorstwa kol. Michalskiej oraz rozwieszone na terenie i wokół szkoły plakaty informujące o imprezie.Rano 30 maja opiekunowie wraz z zespołami ustawiali swoje stoiska i o 10:00 zaczęliśmy festiwal. 9. W jakiej fazie realizacji zadania jesteśmy? Co planujemy? * 9.a. Czy zakończyliśmy realizację zadania? * Tak. 9.b. Jeżeli "nie", to jak będziemy je kontynuować? brak odpowiedzi 10. Jaki był (jeśli był) udział uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? Założeniem festiwalu było włączenie do prac dzieci. W szczególności uwidoczniło się to na stoisku historycznym. Tam ważny był wybór i samodzielne poszukiwanie informacji o Gdańsku.Na stanowisku językowym dzieci przedstawiły zebrane wśród swoich kolegów wyrazy pochodzące z gwary uczniowskiej. Zespół techniczny przygotował makiety miasteczek ruchu drogowego. Stanowisko geograficzne wymagało poszukiwań map, przewodników i pamiątek wśród swoich kolegów i koleżanek. Niezbędny był udział uczniów w przygotowaniu dekoracji, rozwieszenia plakatów festiwalowych. 11. A jaki był (jeśli był) udział rodziców uczniów w przygotowaniu i realizacji zadania? Pomoc rodziów okazała się niezbędna przy realizacji makiet miasteczek ruchu drogowego. Jeden z ojców pomógł zainstalować działającą sygnalizację świetlną. Niektóre eksponaty szkolnych zbiorów przyrodniczych ( np.koralowce) także znalazły sie tu dzięki pomocy rodziców. 12. Co najważniejszego wydarzyło się w trakcie realizacji zadania? Czego my, nauczyciele, dowiedzieliśmy się o szkole, uczniach, procesie nauczania? * Działania pozalekcyjne mogą przynieść wspaniałe, a czasami lepsze efekty edukacyjne.Część działań nauczyciele wykonywali wraz z uczniami na kołach zainteresowań, co dawało większą swobodę działania.W trakcie przygotowań do festiwalu do pracy włączyli się samorzutnie inni nauczyciele. Powstała także niezaplanowana prezentacja "Aktywny Wypoczynek".Doświadczenie "Festiwalu nauki" potwierdziło doskonałą atmosferę pracy w szkole i zapał uczniów do zadań, które dają efekty, a potem uznanie i satysfakcję. 13. Jakie wnioski z realizacji zadania płyną dla dalszej pracy szkoły? W każdej szkole potrzebne są imprezy dające możliwość pokazania swoich osiągnięć. Daje to satysfakcję zarówno uczniom jak i nauczycielom. W ocenie uczestników i dyrekcji szkoły "Festiwal nauki" z pewnością włączy się do stałego kalendarza imprez w naszej szkole. Sukces festynów edukacyjnych potwierdził także zorganizowany w marcu br. "Dzień Gdańska", protoplasta formuły festiwalu.

Szef Zespołu Zadaniowego Mirosław Węsiora